Engagement en conversaties

Sommige mensen zijn hun tijd ver vooruit. Neem nu Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls en David Weinberger. Zij schreven in 1999 al de inmiddels tot cult-klassieker verheven ‘The Cluetrain Manifesto’. Hierin verwoorden zijn hoe de manier van zakendoen zal gaan veranderen door het internet.

In precies 95 stellingen (met een knipoog naar Luther die met zijn 95 stellingen de toen heersende kerkelijke orde wilde opschudden) vertelt The Cluetrain Manifesto dat het internet en intranet als media ervoor zullen zorgen dat mensen veel meer en beter met elkaar gaan communiceren. Zowel buiten de muren van de organisatie als daarbinnen. En niet toevallig is de eerste stelling in het boek: “Markets are conversations”.

Hiermee waren zij in 1999 hun tijd ver vooruit. Interessant in dit licht is dat meer dan 10 jaar later diverse boeken zijn verschenen die direct of indirect op dit thema voortborduren. Neem bijvoorbeeld “The Conversation Manager” van Steven van Belleghem.
Dit fraai vormgegeven boek geeft duidelijk weer hoe het internet verder geëvolueerd is van een statisch eenrichtings-communicatie platform  naar een sociaal interactief platform. Die evolutie heeft impact op de manier waarop consumenten communiceren en aankoopbeslissingen nemen.
Helaas zijn volgens Van Belleghem veel marketeers en adverteerders niet meegegaan met deze veranderingen, en komen zij er nu achter dat adverteren op de traditionele manier niet langer (meer) werkt. Luisteren naar en converseren met consumenten zijn noodzakelijk talenten om een Conversation Manager, ofwel een succesvolle marketeer te worden.

Een ander boek, van Brian Solis genaamd “Engage!” uit 2010 neemt deze visie nog verder. In feite stelt hij dat bedrijven met hun klanten moeten interacteren of anders ten dode zijn opgeschreven: Engage or die! Volgens Solis zijn klanten niet langer mensen waar je tegen spreekt of die je kunt manipuleren, maar waar je mee spreekt. En klanten spreken ook terug: zij laten je via allerlei fora en sociale media weten wat zij vinden van jouw producten, marketingcampagnes of bedrijf. Tegelijkertijd helpen klanten je hiermee ook weer met het verder verbeteren van je producten of diensten.

Opvallend (of misschien juist wel niet) is dat in Engage! ook weer wordt verwezen naar de interne betrokkenheid, van de eigen medewerkers. Vergelijkbaar met The Cluetrain Manifesto stelt Brian Solis dat er pas van echte samenwerking en “engagement” met de groep mensen buiten de vier muren van je organisatie sprake kan zijn, als je eerst intern ook weet samen te werken en mensen daar aan je weet te binden: “Before a company can collaborate with its extended community, businesses must first learn to collaborate internally.”

En zo is de cirkel weer rond. Ruim tien jaar later, voorbij de dot-com bubble en een economische crisis blijkt de boodschap uit The Cluetrain manifesto nog steeds springlevend en actueel te zijn. Petje af voor dit visionaire manifest!  

PS: Onlangs heb ik over deze boeken en nog een aantal andere (waaronder “Tribes” van Seth Godin, “Iedereen” van Clay Shirky en “De Gelukswinkel” van Paul Postma) een presentatie gegeven getiteld: “1 meter marketingliteratuur in 1 uur”. De slides van deze presentatie zijn te bekijken en te downloaden op Slideshare.  

Feedback op dit artikel of de Slideshare presentatie is altijd welkom!

Via Twitter: @reintjan
Via LinkedIn: Reint Jan Holterman 
Via onze site: orange+lime marketing

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: