Recessie en marketing

De afgelopen weken is in diverse landen de roep om protectionistische maatregelen sterker geworden. Koop alleen nog de eigen producten. Verhoog de import barrières. Bescherm de eigen economie.
Het bedrijfsleven is zwaar verkouden, en over en weer steken bedrijven elkaar aan. Door niet te investeren in je relaties met bestaande klanten, prospects, partners en toekomstige medewerkers zal de verkoudheid nog langer aanhouden.

Dergelijk korte-termijn denken is volgens de gerenommeerde Engelse econoom John Maynard Keynes (1883-1946) onverstandig. Hij publiceerde in 1936 zijn boek Algemene Theorie van Werkgelegenheid, Interest en Geld, als een antwoord op de Grote Depressie van de jaren ’30. Keynes legt hierin de nadruk op een economie waarin zowel de overheid als ook de private sector een belangrijke rol spelen. In tijden van tegenwind moet men volgens Keynes een tandje extra bijzetten en anticyclisch investeren om er weer sneller bovenop te komen. Onderzoeken van bureaus als McKinsey wijzen dit ook uit.
Hieruit bleek dat ondernemingen die tijdens een laagconjunctuur doorgingen met investeren op de lange termijn, veel betere resultaten lieten zien. Zodra de economie weer aantrok groeiden zij sneller dan de bedrijven die bij tegenwind de hand op de knip hadden gehouden.
Desondanks vind je hetzelfde korte-termijn denken terug waar het gaat om de marketinginspanningen. Waar tot een jaar geleden bedrijven nog volop investeerden in externe relaties, in het ontwikkelen van hun markten, in naamsbekendheid en in het verleiden van (nieuwe) klanten, zie je nu een heel ander beeld. Het gros van de bedrijven heeft de deur naar de markt op slot gedaan.
Juist in een tijd als deze is het belangrijk jezelf goed op de kaart te blijven zetten, in zowel de online wereld als in de reële wereld. Consumenten hebben nog steeds het geld om meer te consumeren, en wat zij niet consumeren zetten ze opzij om te sparen. Ahold zag het bedrijfresultaat vorig jaar met 12 procent stijgen naar 1,1 miljard euro. Banken als ASN Bank, Rabobank en Triodos Bank hebben de afgelopen maanden hun spaarsaldi met tientallen procenten zien groeien, evenals het aantal nieuwe klanten.
Geld over de marketingbalk heen gooien was en is nog steeds niet verstandig. Niet in economisch zonnige tijden en niet in zwaar weer. Maar door je als bedrijf nu teveel op te sluiten in je eigen wereld, met de blik alleen op uitgaven en niet op mogelijke inkomsten die daar tegenover staan, doe je jezelf te kort. Net zo min als dat een hevige verkoudheid sneller overgaat door stilletjes binnen te blijven zitten. Daar doet het economisch klimaat niets aan af.
Sterker nog; door nu te investeren in je klanten, je naamsbekendheid en je merk en door je strategische positionering nog eens heel precies onder de loep te nemen, terwijl je concurrenten lijdzaam afwachten tot de storm over is, sta je straks vooraan. In pole position, klaar om de race te winnen.

(Dit is een verkorte versie van het artikel dat verschenen is onder de titel ‘Keynes en marketing’ op zowel www.orange-lime.nl als op www.marketingportaal.nl)

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: