Positioneren om te overleven

In mijn vorige blog schreef ik over de perceptie van de klant van een product of dienst, en het belang van goede, heldere positionering daarbij. In deze blog ga ik hier verder op in:

Enerzijds draagt een heldere positionering bij om dat beeld van ‘uniekheid’ te bewerkstelligen in de frontale kwab van uw klant, anderzijds om indirecte concurrenten (alternatieve oplossingen voor hetzelfde probleem) verre van u te houden. Maar misschien nog wel belangrijker is dat een uniek product of unieke dienst vaak met argusogen bekeken wordt. Iets is al snel too good to be true. Een klant zal u daarom extra stevig aan de tand voelen en op zoek gaan naar “positieve bewijslast” die uw verhaal bevestigen. Hij zal bijvoorbeeld uw (online) referenties nalopen en/of bij familie en vrienden navraag doen over uw product, een rapport van een deskundige erop naslaan, meer informatie over de werking ervan via Internet opzoeken of bijvoorbeeld een proefexemplaar van uw product aanvragen.
Met alleen een product of dienst onderscheidend neer te zetten is men er nog niet. De concurrentie zit nooit stil, en een goedlijkende kopie van een op het eerste oog toch heel ‘uniek’ product is snel gemaakt. Veel moeilijker is het om het geheel van aanverwante zaken rondom uw product of dienstverlening na te bootsen. Denk aan productkwaliteit en expertise, leverbetrouwbaarheid, bereikbaarheid, after-sales service, klantvriendelijkheid, imago en stijl, branding, distributiekanalen, netwerk van zakelijke partners dat uw product of dienst promoot enzovoort. Zodra deze set van eigenschappen zowel met de gekozen positionering alsmede onderling met elkaar in overeenstemming is, zal dat versterkend werken op de perceptie van de klant dat hij daadwerkelijk met een unieke oplossing te maken heeft. En hebben uw concurrenten het nakijken!
Een strategie van differentiatie kan heel waardevol zijn zolang u zich realiseert dat er meer bij komt kijken dan alleen een unieke positionering. Voordat u besluit uw product of dienst als uniek, superieur etcetera te gaan profileren, is het goed om zowel de “bewijslast” als de aanverwante, moeilijker te imiteren zaken eerst op orde te hebben. Om dit vervolgens op zo’n toegankelijke manier te presenteren dat een klant eenvoudig boven tafel krijgt waarom hij juist uw oplossing zou moeten selecteren.
En als dat lukt, dan kunt u zelfs bij economisch zwaar weer de concurrentie in de markt voorblijven en een goede boterham (blijven) verdienen!

Hoe kijkt u als lezer daar tegen aan? Ik zie de reacties graag tegemoet!

Reint Jan Holterman – http://www.orange-lime.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: